הכל על הכתפיים שלכם

הכתפיים מהוות ציר תמיכתי מרכזי בגוף ומנוף באמצעותו אנו שולטים במרחב. פרק הכתף הינו פרק גדול בעל טווח תנועה רחב. טווח זה מסייע לנו לבצע מגוון עצום של תנועות אך גם מעמיד את הכתף בסכנת פריקה שיכולה להיות חלקית או מלאה. פגיעות כגון אי יציבות הכתף ו/או פריקת הכתף, נפוצות בקרב האוכלוסייה הצעירה ובייחוד בין הספורטאים שבתוכה.


בגילאים המבוגרים נראה כאבי כתף מסוגים שונים, כאבים ריאומטיים ודלקות סיסטמיות בכתף. אלו לא נגרמים מטראומה אלא משחיקה. במצבי טראומה לכתף ראש הזרוע יוצא אל מחוץ למכתש באופן חלקי או מלא וכך קורית הפריקה (חלקית או מלאה). הכאב ואי הנוחות שבמצב זה הינם גדולים, אך חמור מכך יכולים להוביל לאי יציבות כרונית בכתף שתיצור בתורה פריקות חוזרות.


פריקת הכתף עלולה לייצר נזקים לרצועות הכתף, לרקמה ההיקפית ולמפרק עצמו. הנפוץ שביניהם הוא שבר דחיסה של ראש עצם הזרוע והיתלשות רקמת המכתש. נזקים חמורים יותר עלולים להיגרם למכתש עצמו, שברים ותזוזה של העצמות, קרעים בגיד המסובב, פגיעות שונות בכלי דם או בעצבים ועוד.


רוב הפריקות הינן קדמיות, כלומר תזוזת עצם ראש הזרוע לפנים. ישנן מצבים בהם הפריקה היא אחורית או כלל כיוונית אך מדובר במצבים נדירים. ברוב המקרים בשעת פריקה, החולה יובהל למיון כשכאבים עזים ומוגבלות בתנועה יאפיינו את מצבו. את הכתף יחזיר רופא למקום לאחר שראה את הכתף בצילום רנטגן.


הטיפול במניעת פריקה חוזרת תלוי בגיל החולה, בחומרת אי היציבות בכתף ובנזקים שנותרו מהפריקה הראשונית. פיזיותרפיה ידועה כמשפרת את מצב הכתף על ידי חיזוק השרירים והגמשת הרצועות. במצבים מורכבים יותר יישקל ניתוח לשחזור הרצועות וייצוב הכתף. פריקות חוזרות עלולות להתרחש גם מהתנועה הפשוטה ביותר ולכן החזרה לתנועה חופשית או לפעילות ספורטיבית צריכה להיות תחת פיקוח והשגחה צמודים.